Dacă vorbim de promovare pe Facebook și facem referire la cea gratuită este bine de știut, încă de la început, că nu este deloc ușor. Facebook a schimbat algoritmii și felul în care o pagină poate crește în mod natural sau cum ceea ce postezi pe pagină este văzut de toți cei care au dat Like paginii tale.
Majoritatea celor care doresc să și obțină rezultate s-au îndreptat către promovarea plătită, este ușor de făcut și este extrem de eficientă. Pe acest subiect te invit să vezi detaliile cursului online Facebook ADS Academy prin click aici.
Totuși, chiar și promovarea plătită poate fi completată de promovarea pe Facebook gratis. Dacă ai puțin timp la dispoziție și ceva inspirație, oricare din sfaturile de mai jos sunt implementabile imediat și nu costă nimic. Mai mult, aceste strategii pot completa foarte bine strategia ta de marketing.
Promovare pe Facebook – 20 de strategii pe care este bine să le știi
Mai jos găsești 20 de strategii pentru o bună promovare pe Facebook. În timp ce le citești te sfătuiesc să le alegi pe acelea care consideri că ți se potrivesc mai bine în acest moment, fie că dorești să promovezi afacerea pe Facebook, fie că îți dorești să promovezi anumite produse sau branduri, sau poate chiar pe tine.
1. Postează informații relevante pentru publicul tău
Acesta este primul sfat. Într-un fel este cel mai simplu și cel mai banal. În același timp este probabil cel mai greu de dus la îndeplinire. De câte ori postezi ceva pe pagina ta de Facebook și fanii interacționează sau nu interacționează, citesc sau nu citesc, reputația paginii tale crește sau scade după caz. Reputația paginii se menține postând în primul rând conținut relevant pentru audiența ta și motivul pentru care aceștia te urmăresc. Această strategie probabil este una dintre cele mai eficiente strategii pentru a-ți face publicitate gratuită pe Facebook.
2. Promovare Afacere pe Facebook prin Video Live
Acesta este un tren, pe care acum poți să-l prinzi sau nu dacă nu o faci. Facebook a avut diferite faze care-ți permiteau să crești rapid pe Facebook. În trecut era de ajuns să postezi conținut frumos și Facebook te ajuta să obții fani în mod natural sugerând pagina ta. Acum această strategie nu mai funcționează. Că a venit vorba de trenduri, acum Facebook îți promovează gratuit liveurile. Peste un an sau doi este posibil să nu mai facă acest lucru. De obicei, un video live are un impact de minim 3 ori mai mare decât un video înregistrat. Probabil acesta este trendul numărul 1. Folosește-l acum. Dacă ești înscris în Facebook ADS Academy, vezi și toate sfaturile pe care le ofer (sunt două module bonus). Până atunci, postează videouri live, la fel, relevante pentru publicul tău. 🙂
3. Postează pe grupurile de Facebook
Și acesta este un truc bun pentru ați face promovare pe facebook gratuită. Sunt grupuri cu sute și chiar zeci de mii de oameni. Postarea ta va fi văzută de foarte mulți dintre aceștia atunci când postezi pe grupurile de Facebook. Acesta aș spune că este un trend, însă acest trend este mai spre final.
Trebui să ai mare grijă să postezi numai acolo unde ai un conținut care se potrivește cu profilul grupului. Altfel reputația ta va fi afectată grav, vei fi ”reclamat” și nu vei mai reuși să te repoziționezi niciodată cu profilul personal. Cu alte cuvine folosește elegant grupurile, nu face spam și nici promo excesiv. În același timp poți crea și tu grupuri pe care le poți asocia cu pagina ta.
4. Fii primul care postează noutăți din domeniul tău
Aici ai nevoie să fii un mic jurnalist în domeniul tău. Adică, să fii primul sau printre primii care-și informează fanii asupra tendințelor, știrilor și noutăților din nișa pe care activezi. Fanii tăi, vor aprecia să găsească în tine/în brandul tău o sursă de informare credibilă și actuală. Evident, poți share-ui aceste noutăți, nu este obligatoriu să le rescrii pe toate.
5. Folosește regula 70-20-10 atunci când faci promovare pe Facebook
Această regulă 70-20-10 spune că postările tale ar trebui să respecte următoarele proporții:
- 70% să fie postări care aduc valoare fanilor (informații, interacțiuni, statusuri, articole, videouri, infografice, etc.)
- 20 % postările altora – distribuie conținut valoros sau idei valoroase care nu sunt o promovare nici măcar indirectă a brandului tău, ci sunt doar postări care aduc valoare fanilor, dar nu au nici-o legătură cu tine, în sensul în care sunt create de tine.
- 10% promo
Exact, chiar dacă vorbim de promovare pe Facebook, proporția promourilor ar trebui să fie de maxim 10% din postări, altfel este prea mult. Personal, nu consider bătute în cuie aceste proporții, însă este bine să le știi măcar ca reper.
6. Evită clickbait în promovarea pe Facebook
Sunt multe definiții pentru clickbait, însă pe scurt ar fi acele postări exagerate care îți promit că dacă dai click vei afla ce n-ai mai văzut niciodată sau nu ai mai auzit niciodată. Prin urmare exagerările sau postările senzaționale fără acoperire, nu sunt bine văzute nici de Facebook, nici de fanii tăi. Este doar o chestiune de timp până vei pierde acest joc, dacă vei intra în el.
7. Întreabă-ți audiența
Aceasta probabil este unul dintre cele vechi trucuri care încă funcționează. În statusul tău pune întrebări audienței tale. Este cea mai simplă formă de a intra în conversații cu auditoriul tău. Dincolo de a pune aceste întrebări, doar din rațiuni de implicare a audienței, pune întrebări bune și relevate și ”ascultă” răspunsurile audienței tale. Poți obține idei valoroase, care nu te costă nimic.
8. Promovare pagina Facebook prin alte mijloace
Dacă ai un newsletter este bine să îndemni abonații să dea Like paginii tale și să-i îndemni să aleagă opțiunea ”vezi mai întâi”. Totodată, prin intermediul newsletter-ului sau siteului poți face trimiteri către videouri sau materiale postate pe pagina ta. Poți să-ți folosești și profilul personal pentru a-ți îndemna prietenii să viziteze pagina ta sau pe pagina ta poți distribui postările publicate pe pagina ta.
9. Postează fotografii
Fotografiile sunt printre strategiile cele mai bune de a obține distribuiri mai departe. Probabil cele mai eficiente sunt citatele din autori celebrii, însă poți face un pas către autenticitate și să postezi fotografii cu tine, cu produsele tale, cu momente unice și surprinzătoare.
A posta fotografii pe Facebook este și acesta un mod de a face publicitate pe Facebook, totuși ar trebui să te aștepți la un impact mic în vânzări, însă unul mare în vizibilitate!
10. Postează emoții
Fie că vorbim de poze, fie de statusuri sau articole promovate printre emoțiile cele mai distribuite mai departe se numără: Amuzament, Bucurie Șocant/Surprinzător/Inspirațional și Interes(Interesant). Prin urmare dacă-ți dorești like-uri, distribuiri sau comentarii este bine să consideri și aceste emoții când faci promovare pe Facebook.
11. Promovează pe Facebook ce funcționează
Odată ce ți-ai deschis o pagină de Facebook care este diferită de profilul personal, ai acces și la statistici interesante. Analizează aceste statistici, vezi ce subiecte sunt de interes pentru audiența ta și postează mai mult din ce funcționează. Din statistici vei putea observa și la ce ore sau în ce zile audiența ta este mai predispusă să interacționeze cu tine. Folosește aceste date pentru a-ți mări impactul viitoarelor postări.
12. ”Spionează-ți” competiția sau pe cei mai buni din lume
Tendința fiecăruia este să fie unic și original, probabil și a ta. Este foarte bine să fii original. Însă, din când în când merită să arunci un ochi la competiția ta locală sau modelele tale pe plan internațional. Nu trebuie să le plagiezi, este numai să le urmărești să vezi ce funcționează și ce nu funcționează și să replici în cazul tău.
13. Folosește Tehnici de copywriting în promovarea pe Facebook
O definiție lumească a ceea ce înseamnă copywrite ar fi să scrii texte, titluri și mesaje persuasive. A scrie texte cu impact nu-i chiar o întâmplare. În cursul Facebook ADS Academy dezvălui 26 de tactici pentru a crea reclame persuasive. Îți recomand și cartea Metode de publicitate testate scrisă de John Capules.
14. Instalează-ți Facebook plugin pe site
Acest sfat este ușor de aplicat dacă ai un site care folosește platforma wordpress. Acest plugin îl instalezi pentru ca oamenii să poată da like paginii tale direct din siteul tău. În funcție de pluginul folosit poți afișa în site și ultime postări de pe Facebook, însă să ai grijă să nu încetinești viteza siteului. Poți folosi acest plugin sau un altul care crezi ca răspunde bine dorințelor tale.
15. Fă promovare încrucișată: cu Google /Twitter / Linkedin, etc.
Într-un anumit fel, față de Facebook, celelalte platforme de social media sunt aproape inexistente, însă totuși nu sunt de neglijat. De exemplu Google my company este extrem de important pentru SEO (Search Engine Optimization). Dacă nu vrei s-o faci în permanență din când în când nu mai promova pe Linkedin, de exemplu doar un conținut către websiteul tău, promovează și un conținut de pe Facebook, și invers. La fel poți proceda și cu Google +, Pinterest, Twitter sau Instagram.
16. Nu cumpăra lik-uri de la bișnițarii de Like-uri
Aceasta este un sfat pe care eu nu l-am primit în urmă cu vreo 3 ani și am cumpărat. Mi s-a părut că este un proces onest, fanii erau reali din România, totul părea ok. Dincolo de povestea lungă, povestea pe scurt este că aveam o pagină cu 30 000 de mii de fani adunați în mod organic, iar după ce, cu ajutorul bișnițarilor, am mai adunat încă vrei 10 000, în trei luni după această idee măreață, pagina a fost distrusă definitiv.
Am încercat să o recuperez într-un fel, să șterg pe cei ”aduși”, însă degeaba. Singura soluție a fost să șterg pagina și să o iau de la zero. Nu face și tu greșeala pe care am făcut-o eu pentru că nu mai ai cum să revii la starea inițială dacă ceva nu merge.
17. Răspunde la comentarii
Știu că acesta este un sfat de bun simț, însă este bine de menționat și de avut în vedere. Dacă tot întrebi fanii sau ei sunt curioși să afle mai multe, răspunde-le, mulțumește-le sau minim un like la comentariul lor.
18. Share-uiește din postările fanilor tăi
Dacă ai fani care interacționează mai mult cu tine, din când în când, dă share mai departe la posturile lor acolo unde se potrivește cu audiența ta. În timp, cumulat cu sfatul anterior, dacă vei reuși să strângi 100-200 de fani care-ți vor da share la tot ce postezi și interacționează cu tine, abia atunci ai un grup de Fani adevărați care te vor susține și te vor ajuta să crești 🙂
19. Invită-ți prietenii să dea like paginii tale
Probabil știi deja de acest sfat, însă este bine din când în când să-l mai reiei. Nu pot spune că este cea mai bună strategie posibilă, însă alături de alte strategii, mai aduce un plus valoros.
20. Promovează-te pe Facebook instalând butoane de social media pe websiteul tău
În toate sfaturile de până aici am discutat de ce poți face tu. La acest punct este vorba de ce pot face ceilalți. Aici mă refer la siteul tău (ar trebui să ai unul). Acolo în articol, deasupra, sau în lateral, este bine să ai butoanele de share. Un conținut grozav va fi distribuit mai departe cu siguranță. Apropo de asta, poți distribui și tu acest articol pe Google + sau Facebook. Mulțumesc în avans 🙂
Pentru wordpress, eu folosesc acest plugin. Aruncă o privire și tu pe el. Important este să ai și să funcționeze. Încă ceva, indiferent ce plugin alegi, să-l testezi și pe mobil să vezi cum arată.
De unde începi în promovarea pe Facebook?
- Fă-ți o pagină de Facebook!
Sfaturile de mai sus sunt utile și este nevoie să ai o pagină de Facebook, care este diferită de profilul personal. Ele sunt destul de diferite pentru că au obiective diferite.
- Promoveaza-ți pagina de Facebook folosind sfaturile de mai sus
Alege din sfaturile de mai sus undeva la 3-5 pe care să le implementezi în următoare perioadă. Este greu să le implementezi pe toate odată. Sau focusează-te pe acelea care crezi tu că te pot ajuta mai mult. Poți salva acest articol în Bookmars, să-l recitești și mai târziu.
- Lasă-mi părerea ta si adaugă și tu un sfat despre promovarea pe Facebook
Printr-un comentariu, mai jos, lasă-mi părerea ta. Spune-mi dacă ți se pare utilă această sinteză despre promovarea gratuită pe Facebook. Dacă ai și tu un sfat în plus, este binevenit, împărtășește-l cu noi.
- Dacă vrei să-ți duci afacerea la un nou nivel, te invit să vezi detalii despre unul dintre cele două programe online.
Vezi aici detalii despre cursul Facebook ADS Academy (un curs online despre promovarea plătită pe Facebook). Sau vezi detalii despre cursul Marketing Academy (detalii prin click aici) – este un curs complet, de la cum să-ți creezi un website până la cele mai avansate strategii de marketing, pas cu pas, de la zero la clienți pe viață.
Să ai o zi frumoasă,
Marian Rujoiu
Creatorul programului Facebook ADS Academy și al cursului Marketing Academy
Sfaturile mele sunt să folosească imagini profesionale, să învețe copywritting, să posteze mesaje sau video-uri cu clienții mulțumiți.
Multumesc 🙂 am tinut cont de sfaturile tale pentru @suporterite
Limbaj adecvat publicului țintă, un stil interactiv ca și cum ați comunica direct, utilizarea #, url-uri scurte cu bitly.com
Foarte util si interesant pt oricine dar mai ales pt incepatori.Va multumesc
Mulțumim pentru articol! Ceea ce vreau să adaug este o idee asemănătoare cu punctul 18): e vorba de copierea adresei (URL-ul) oricărui articol relevant (autorul articolului mai puțin contează) și postarea acesteia pe FB.
Foarte utile.
Multumesc!!!
Buna ziua
O intrebare in momentul cand realizez o reclama facebook exista optiunea OPTIMIZAREA BGETULUI.
Este bine sa selectez aceasta optiune?
Buna Ziua,
Are un sens sa folosești această opțiune numai dacă ai mai multe seturi de reclame si nu ești innteresat să pastrezi alocarea bugetara separată. Este o opțiune, o poți folosi sau nu, nu există un răspuns de genul e bine să o folosești întotdeauna sau mai bine nu o folosești.
Sugestia mea ar fi să incerci, să vezi ce rezultate obții și dacă ți se pare mai bine să o folosești mai des. Aici gasești mai multe detalii despre optimizarea bugetulului https://www.facebook.com/business/help/153514848493595
Foarte interesant si am să incep să aplic . Mulțumesc.
Salut !
Începând de astăzi trebuie să promovez o afacere a unui prieten și pe pagina ta am găsit cele mai bune tips-uri, pe care am să le pun în aplicare. Eu zic că o să mă ajute să fac treabă bună.
Facebook-ul a schimbat modul în care socializăm și are un impact major asupra afacerilor noastre, se pare că în urma unui sondaj Facebook ieșea la egalitate cu berea printre lucrurile favorite ale studenților. 🙂
Mulțumesc frumos.