Primesc adesea întrebarea: Este mai eficient să faci promovare online pe Google sau promovare online pe Facebook?
Primul meu răspuns este o întrebare: cu bani sau fără bani?
Dacă răspunsul este cu bani, răspunsul meu se simplifică. Însă daca vrei să faci promovare online gratuită fără bani (fără buget) lucurile se aprofundează și există un câștigător. Mai exact, vei descoperi 5 motive pentru care eu aș paria pe Google.
Să le luăm pe rând, prima dată promovarea cu bani, apoi fără bani.
1. Promovarea online prin campanii plătite: pe Facebook sau Google?
Pentru zilele noastre și la nivelul la care a ajuns marketingul online, răspunsul este destul de simplu și anume: promovează pe acel canal care este mai rentabil pentru tine. Sunt zone în care promovarea pe Facebook este mult mai eficientă și sunt și zone în care promovarea pe Google este mai eficientă. Nu aș vrea să-ți dau domenii, pentru că piața evolează și lucrurile se schimbă cu atâta repeziciune, încât ce scriu acum s-ar putea să nu mai fie valabil mâine.
Grație instrumentelor de măsurare, acum poți vedea exact ce rezultate îți aduce o campanie. Nu mai concep un marketing în care nu măsori, practic răspunsul la această întrebare trebuie să fie dat de măsurătorile tale. Nu lăsa vreun expert în marketing să-ți spună ce-i mai bine pentru tine în acest punct. Asigură-te că știi să faci promovare online sau apelează la cineva care știe foarte bine iar apoi lasă rezultatele să vorbească de la sine.
S-ar putea ca Facebook ADS să-ți aducă rezultate mai bune decât Google ADS (Google Adwords) sau invers, nu se știe niciodată. Mai mult, depinde și de ce tip de campanie desfășori. Dacă dorești să faci vânzări rapide este posibil să te ajute mai mult Google Ads, însă dacă ai o campanie mai complexă s-ar putea să fie mai potrivit Facebook ADS.
Aș dori să închei acest punct întrucât răspunsul e clar: testează, măsoară și ia decizia în funcție de ce-ți aduce cele mai bune rezultate. S-ar putea să ajungi la concluzia că este bine să le combini în funcție de tipul de campanie și rezultatul dorit. De exemplu, pentru cursurile online cea mai bună combinație, pe care o folosesc cel mai des, este promovare plătită pe Facebook cu promovare fără bani pe Google. Probabil acesta este și motivul pentru care deocamdată am creat două cursuri online pe acest subiect: Curs Facebook Ads (detalii aici) și curs SEO (detalii aici).
Să trecem însă la promovarea fără bani 🙂
2. Promovare online organică (fără bani) pe Facebook sau Google?
Atunci când vine vorba de bani lucrurile sunt mai discutabile, în sensul în care lucrurile depind de mai multe variabile. Când vine vorba însă de promovare organică (fără bani) pe Facebook sau Google, fără doar și poate, eu personal recomand Google (optimizarea SEO) . Promovare organică, înseamnă de regulă o investiție de timp care aduce anumite rezultate. De exemplu, pe Facebook postezi conținut grozav care îți atrage clienți fără să plătești, iar pentru Google promovarea organică presupune să postezi conținut pe websiteul tău care este găsit direct de clienți printr-o căutare pe Google.
De ce îți recomand Google (optimizare SEO) și nu îți recomand Facebook?
Evident sunt multe motive pentru care merită să le faci în oarecare măsură pe amândouă, însă strategic , în acest moment aș paria pe Google. Pentru orice eventualitate, în cazul în care nu știi încă, optimizare SEO, înseamnă optimizare pentru motoarele de Căutare (Search Engine Optimization)
De ce aș paria pe Google?
5 motive pentru care aleg să fac fac promovare online pe Google
1.Google este consecvent…Facebook nu prea ☹
Prin consecvență mă refer la politicile sale de marketing.
De exemplu, în urmă cu 3-4 ani, dacă postai lucruri frumoase pe Facebook, adunai fani, aceștia te urmăreau și practic dezvoltai o comunitate cu care țineai legătura. Însă, acum lucrurile s-au schimbat, iar Facebook te pune să plătești dacă vrei ca postările tale să fie afișate fanilor. Sub 10% din fani văd ce postezi pe pagina de Facebook. Vrei să fii vizibil în Facebook? Trebuie să plătești. În urmă cu ceva vreme nu era așa, lucrurile erau mai echilibrate, acum aproape totul costă pe Facebook. La un nivel foarte mic, pe un cont de profil personal, poți să faci și câteva lucruri, ănsă vorbim de rezultate mici sau nesemnificative.
Să nu credem însă că Google nu vrea să facă profit.
Vrea și Google să facă profit, însă în continuare Google îți oferă șansa de a fi în prima pagina a google fără să plătești. Google este consecvent, are în centru utilizatorul și ai șansa ca fără buget să atragi clienți. Evident, este nevoie să faci lucrurile bine pentru a ajunge bine poziționat, însă cel mai important este că se poate. Practic, Google a rămas consecvent, Facebook..nu prea. Acestasta este primul motiv pentru care eu aloc timp pentru dezvoltare oragnică pe Google și nu pe Facebook. Nu te oprește nimeni să le faci pe amândouă, însă rezultate pe termen mediu și lung, vei vedea mai mult dinspre Google.
Cineva ar putea să spună că și Google schimbă algoritmii și îi actualizează. Așa este, perfect adevărat, însă îi schimbă sau îi actualizează pentru a păstra relevanța pentru utilizatori. Practic, cu cât acorzi o atenție mai mare acestui aspect (relevanța pentru utilizatori), cu atâta vei fi mai avantajat, ori de câte ori Google actualizează algoritmii. Prin urmare actualizarea algoritmilor Google este mai degrabă un avantaj decât un dezavantaj
2. Optimizarea SEO este un joc pe termen lung
Acesta este al doilea motiv pentru care aș paria pe Google.
De exemplu, din Google poți să primești vizitatori ani de zile, doar pentru că într-o zi ai scris un articol. Mii, zeci de mii sau milioane de vizitatori. Mai mult, fără ca tu să fac nimic vei fi găsit de cei interesați. Optimizarea SEO îți creează o conductă de clienți la care lucrezi doar o singură dată.
Nu așa stau lucrurile în ceea ce privește Facebook, aici ești văzut numai o zi două după ce postezi, apoi la revedere. Practic pe Facebook ai vizibilitate numai când publici, pe Google însă, scrii astăzi și acel articol poate avea vizibilitate ani de zile. Este drept, la optimizarea SEO nu se văd rezultate imediat, însă nici cu Facebook nu mă plâng, se văd foarte puțin sau deloc în ziua postării, apoi gata.
Practic, orice timp ai investit în Google ți se intoarce pe termen mediu și lung, pe Facebook acest lucru nu este posibil. De fapt este posibil și pe Facebook, însă efortul este uriaș și rezultatul este mic ?
3. Îți ia mai puțin Optimizarea pentru Google decât promovarea organică pe Facebook
Aici este un paradox. Mai ales cei care nu știu să facă optimizare SEO consideră că ia prea mult timp optimizarea SEO (Search Engine Optimization). Din exterior privind ar putea să pară că așa este. La o privire mai atentă, însă doar facem ceea ce făceam deja însă facem ceva mai inteligent. Adică atunci când scriem un articol sau facem o pagină de vânzare, ținem seama și de niște pricipii. Oricum ar trebui să avem conținut relevant pentru utilizatori (care este și esența SEO), de ce să nu-l facem și smart pentru Google?
Este simplu, explic cum se face în detaliu în cursul de SEO. Acest lucru îl faci odată și obții trafic în fiecare zi, de-a lungul timpului. Practic este vorba inițial de un efort extra, având în vedere însă toate beneficiile, dacă împărțim traficul primit în 1 an, 2 sau 3 la timpul alocat, vom observa că timpul alocat de noi, împărțit la numărul de vizite primite este considerabil mai mic decât timpul pe care ar trebui să-l alocăm pentru Facebook…unde trebuie să postezi zilnic pentru a obține trafic zilnic. Deci, la Facebook, trebuie să aloci timp zilnic, la Google, nu prea, joci la nivel mare și consistent. Aloci timp numai odată pentru fiecare articol, apoi și dacă ești în vacanță primești trafic. Menționez totuși că lucrurile trebuie făcute inteligent, traficul organic din Google Search nu se obține numai postând conținut.
4. Îți poți dubla profitul
Ești în dezavantaj major atunci când competiția ta face optimizare SEO și tu nu faci.
De ce spun acest lucru? Când competitorul tău obține trafic gratuit din Google, este clar că la nivel de costuri acestea sunt mai mari pentru tine și implicit profit mai mic. Și profitul mic nu e de bun augur.
Dacă tu plătești promovare, iar concurența ta nu plătește și obține promovare gratuită, vorbim de o diferență de costuri de cel puțin 10%. Pe unele zone chiar ajunge până la 50 %. Deci, dacă faci câteva calcule vei putea vedea că îți poți dubla practic profitul mergând pe mâna Google. Este ok și Facebook, și eu fac promovare plătită pe Facebook, însă aici mergi mai țintit și bine calculat, cu costuri evidente. Profitul crește însă în momentul în care obții trafic gratuit.
5. Achizițiile încep din Google
Statisticile arată că aproximativ 80 % din achiziții încep cu o căutare pe Google. Dacă nu apari în Google, practic, șansele să intri pe lista scurtă a potențialului client sunt minime. Această piață este o piață uriașă. Este drept, poți compensa prin promovare plătită, însă este o problemă de costuri mari la mijloc.
Mai pot aduce argumente pentru care eu personal aș paria pe Google, însă acestea cumva descurg din cele 5 explicate mai sus:
- Google este consecvent
- Optimizarea SEO este un joc pe termen lung
- Îți ia mai puțin timp să faci optimizare SEO decât postări organice pe facebook
- Îți poți dubla profitul
- Achizițiile încep din google
Sunt foarte multe companii, chiar companii redutabile care nu înțeleg cum este cu SEO. S-au obișnuit pe modelul vechi, să plătească. Optimizearea SEO creează însă cadrul ca și companiile mici să se ridice fără costuri uriașe, iar cele mari să devină și mai mari.
Cred că este evident că sunt fan Google când vine vorba de digital marketing, în special de promovarea online gratuită. Te las pe tine să analizezi argumentele de mai sus. Precizez încă odată, că ideal este să mergi pe toate cele 4 canale: promo plătit pe Facebook, promo plătit pe Google, optimizare SEO și activitate în Social Media (Facebook în cazul de față). La nivel de esență însă, eu aș paria pe optimizarea SEO 🙂
Aici poți vedea detaliile despre cursul SEO, care este un curs online, unde înveți pas cu pas cum se face să ajungi primul în Google.
Dacă mai ai întrebări le aștept cu plăcere în rubrica comentarii.
Cu drag
Marian Rujoiu
Nu cred ca se poate paria pe Google sau Facebook?
In ce context? Pe Google ai clienti calzi, pe Facebook reci. Fiecare are rolul sau destul de diferit.
Un exemplu concret: oricine care are un magazin online stie cat de greu e sa faci conversii pe Facebook.
Cred ca ele formeaza o bucla si impreuna lucreaza excelent. Separat pentru conversii, pe Facebook ai nevoie de un produs foarte tare, pe Google nu iti trebuie cine stie ce produs.
Pentru produse care se vand doar cu o poveste gen workshopuri, atunci poti doar cu Facebook.
Regula e sa cumperi de la cineva cu rezultate.
Ambele sunt metode excelente de promovare, cred ca totul depinde de strategia ta si de produsul pe care doresti sa il promovezi.