Prevederile GDPR intrate în vigoare la data de 25 MAI 2018, influențează promovarea pe Facebook în mai multe feluri. Primul instinct ar fi, să spunem, că prevederile GDPR ne limitează și ne impactează în mod negativ. Pe termen mediu și lung, cred că beneficiile vor fi mai mari, mai ales pentru cei care sunt dispuși să procedeze corect.
Parcurgând acest articol, vei obține răspunsuri la întrebarea: Ce impact are GDPR asupra promovării plătite pe Facebook?
Acest articol este util celor care fac promovarea plătită pe Facebook și sunt interesați de prevederile GDPR. Articolul, ca nivel de dificultate, poate fi înțeles de cei care deja fac promovarea pe Facebook, eu presupunând că anumite concepte, precum pixel code, audiențe asemănătoare, etc. le cunoști deja. Dacă dorești să descoperi mai multe despre promovarea pe Facebook, vezi detaliile depre cursul online Facebook ADS prin click aici.
Într-un fel nu este nimic nou 100%, numai că acum, prin creșterea transparenței și obținerii trebuie să fim mult mai atenți, întrucât sancțiunile pleacă de la avertisment până la amenzi uriașe.
Este important de reținut că implementarea efectivă a prevederilor GDPR este încă discutabilă, probabil în timp va deveni din ce în ce mai clar ce înseamnă repectarea și ce înseamnă nerespectarea prevederilor GDPR.
Pe ce zone impactează promovarea plătită prevederile GDPR și cum anume?
1.Setările de confidențialitate din Facebook
Facebook a inițiat o campanie în acest sens și cel puțin teoretic, în viziunea mea, faptul că un utilizator acceptă să vizualizeze reclame personalizate, este o chestiune dintre Facebook și utilizator. Pe acest punct nu avem ce face și nici nu-l putem influența în vreun fel. Pe acest punct nici nu putem face nimic în plus, nimic în minus. Este important să înțelegem totuși că în măsura în care utilizatorul și-a dat acordul față de Facebook, nu înseamnă că tu ca și promotor nu mai ai nicio obligație privind DGPR. Ai unele obligații după cum le vei vedea la punctele următoare.
2. Țintirea unei reclame după interese se va modifica
De fapt este în curs de modificare, este de așteptat ca Facebook să restrângă ținta intereselor pe care le poți alege în Facebook. De asemenea și anumite componente demografice ar putea fi limitate. Aici este nevoie de timp să înțelegem ce se va putea face și ce nu. Atâta vreme însă cât aceste modificări vor fi valabile pentru toți promotorii, nu va fi sfârșitul lumii. Jucând după aceste reguli, la nivel de rezultat, probabil nu vom vedea mari diferențe. Probabil va fi nevoie să testăm mai atent decât până acum, așa cum explic în cursul Facebook Ads Academy.
3. Este nevoie de acord pentru crearea de audiențe din liste (baze de date, clienți sau potențiali clienți)
Atunci când creezi o audiență personalizată poți încărca o listă de clienți să spunem, căreia vrei să i te adresezi. Datele cele mai importante aici sunt numărul de telefon și adresa de email. Odată cu prevederile GDPR, ai nevoie de acordul lor pentru a folosi aceste date în Facebook. Probabil acesta este punctul cel mai sensibil și mai greu de gestionat.
Spuneam la începutul articolului că nu sunt prevederi 100% noi. A avea acordul clienților era valabil tot înainte ca GDPR să între în vigoare. Nu este o noutate acum. Noutatea este că acum sancțiunile sunt foarte mari dacă încalci această prevedere.
Din punct de vedere teretic este nevoie să ai acordul lor pentru a-i putea încărca. Este nevoie ca ei să-și dea un acord liber consimțit și explicit în acest sens. Practic, cum obții acest acord și ce-i explici utilizatorului, pentru mine cel puțin în acest moment reprezintă un punct neclar, având în vedere că ar trebui să ceri acest acord în mod distinct și separat.
Am urmărit activitatea marilor companii cu armate de avocați și întregi departamente de marketing să vad cum implementează ei această prevedere și din păcate la nivel de execuție nu am văzut-o operabilă. Este destul de evident că pentru un utilizator necunoscător al felului cum funcționează reclamele pe Facebook ai vrea să-i spui că ai nevoie de acordul lui, specific pentru această activitate ar suna cel puțin ciudat și probabilitatea să primești acordul ar fi extrem de mică. Aici cred că este nevoie să mai așteptăm să vedem cum se așează lucrurile.
Am observat că se folosesc audiențele asemănătoare. Practic, se merge pe încărcarea bazei de date sau a listei de clienți, însă nu se țintesc cei încărcați, ci se creează audiențe asemănătoare. Iar pentru a te adresa unei audiențe asemănătoare nu ai nevoie de acordul celor cărora te adesezi. Am oabservat o abordare destul de consistentă în această direcție și pare a fi o cale de mijloc, însă juridic nu mă pot pronunța să spun că este 100% corectă sau legală.
Aici trebuie să te consulți cu avocatul tău pe acest aspect și să iei deciziile cele mai bune. Eu nu am pregătirea juridică să-ți pot furniza un răspuns 100% corect. Cred însă că în acest moment nici cei super pregătiți nu sunt în măsură să furnizeze 100% răspunsuri corecte, pentru că lucrurile nu s-au așezat în ceea ce privește implementarea.
4. Acordul pentru Facebook Pixel Code
După cum știi, dacă faci reclame pe Facebook, Facebook Pixel Code joacă un rol important. Te ajută și în crearea de audiențe din cei care ți-au vizitat websiteul sau anumite pagini și te ajută să și măsori rezultatele.
Aici responsabilitatea este împărțită între tine și Facebook. Odată ce utilizatorul și-a dat acordul către Facebook, râmâne în sarcina ta să iei și tu acordul lui. Întrebarea de 1000 de puncte este cum iei acest acord?
Pare că ar trebui să iei acest acord în mod explicit și clar. Adică în momentul în care utilizatorul îți vizitează websitul ar trebui să-i ceri acordul pentru ca datele lui să fie colectate prin intermediul Facebook Pixel Code. În practică însă această cerință este aproape imposibil de implementat pentru că în categoria Facebook Pixel Code pot intra și alte scripturi specifice în funcție de business, cum ar fi Google Analytics, de exemplu. Ideal ar fi ca utilizatorului să i se deschidă un pop-up și el să bifeze cu ce este de acord și cu ce nu. Ar putea fi o listă de 5 lucruri sau o listă de 50 de lucruri. Depinde de complexitatea siteului.
La nivel de implementare, decocamdată am văzut o implementare de trei tipuri.
Varianta 1 – Notificări ca și până acum
Aceste notificări sunt o variantă rudimentară, de genul în care ești de acord că:
Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații. Detalii aici!
Când dai click pe detalii sau pe un buton de acord, te duce într-o pagină unde sunt explicate ce se colectează, de ce etc., fără însă a-ți da posibilitatea să alegi cu ce ești de acord și cu ce nu. Majoritatea siteurilor au această abordare. Nu cred că este abordarea corectă, însă provocările sunt la nivel tehnic, nu-i vorba de rea voință, ci pur și simplu nu a fost găsită o soluție tehnică prin care utilizatorul să-și exprime cu ce este de acord și cu ce nu. Nu recomand această variantă, decât ca pe o soluție de tranziție sau temporară.
Varianta 2 – Notificarea cu posibilitate de alegere pe categorii
Aceasta pare o soluție mai rezonabilă și mai în acord cu prevederile GDPR. Practic după ce dai click pe detalii în notificare, ți se deschide o fereastră cu explicații și cu posibilitatea de alegere pe categorii gen Setări cookie-uri unde vizatorul poate bifa sau debifa diferite categorii gen: Setări cookie-uri necesare funcționării siteului, Marketing, Statistici etc. Am văzut aceste categorii prebifate ceea ce este la limită, însă faptul că utilizatorul are posibilitatea să debifeze specific pe o categorie, reprezintă un pas major spre deosebire de prima variantă. În viziunea mea, aceasta pare o versiune suficient de flexibilă și acoperitoare din punct de vedere al prevederilor GDPR, însă dacă vrem să fim mai catolici decât papa, cum vorba o spune, probabil ar trebui să implementăm varianta 3.
Varianta 3 – Notificare cu posibilitate de alegere pe fiecare cookie separat
Această soluție pare că ar respecta în totalitate prevederile GDPR. Din punct de vedere tehnic este aproape imposibil de pus în pactică, cu toate că am observat două siteuri care au greșit să o implementeze. Probabil odată ce vor fi dezvoltate soluții tehnice, vor fi accesibile și altor developeri. Însă și aici am observat că este totul prebifat și tu ca utilizator poți debifa tot ce nu vrei.
Acum, concluzionând pe acest punct, Facebook Pixel Code intră în această categorie și poți implementa varianta 1, 2 sau 3. Ține de posibilitățile tale tehnice , de măsura în care dorești să respecți aceste prevederi, de buget și așa mai departe.
Ce am observat totuși ca o veste bună, că nu am găsit site care să plece cu aceste categorii debifate, ci odată ce tu continui navigarea oferi un acord implicit pentru colectarea de date. Este ușor la limită, însă dacă vorbim totuși și de interesul legitim, așa cum sunt formulate principiile GDPR, ar putea fi de ajuns. Aici doar în timp o să aflăm răspunsul corect, după ce vor fi date ceva amenzi pentru a înțelege mai exact cum trebuie procedat.
Ce vede utilizatorul în Facebook?
Cel care primește reclama pe Facebook are posibilitatea de a vedea de ce vede acea reclamă. Aici Facebook este destul de explicit în a-i spune utilizatorului de ce vede reclama respectivă și cumva aici este sensibilitatea cea mai mare. Utilizatorul, așa cum arată în imaginea de mai jos, dacă dă click pe de ce văd această reclamă, i se vor afișa o serie de variante (eu am identificat cel puțin 6).
Într-un anumit fel, Facebook este transparent 100% față de utilizator. Din acest punct, în funcție de ceea ce vede utilizatorul, responsabilitățile se împart între Promotor și Facebook. În categorii mari am putea spune că în ceea ce privește Facebook Pixel Code ai responsabilitatea de a afișa pe site, iar pentru audiența de clienți ai obligația de a avea acordul lor, în celelalte cazuri, nu ai o respnsabilitate specifică.
Am grupat pe 6 categorii, în ideea de a fi clară implementarea și a fi mai clare alternativele.
1. Like Page
Prevederile GDPR nu te afectează și nu este nevoie să intreprinzi acțiuni în acest sens.
2. Audiență personalizată (clienți)
Prevederile GDPR te afectează: este neveoie să ai acordul lor pentru a le face reclamă.
3. Interes
Prevederile DGPR nu te afectează și nu este nevoie să întreprinzi acțiuni în acest sens.
4. Prietenii celor care apreciază pagina
Prevederile DGPR nu te afectează și nu este nevoie să întreprinzi acțiuni în acest sens.
5. Pixel code (vizitatori website)
Prevederile GDPR te afectează: este neveoie să informezi pe website prezența Facebook Pixel Code pentru a le face reclamă.
6. Audiențe asemănătoare
Prevederile GDPR te afectează parțial: este nevoie să folosești audiențe pentru care ai un acord pentru a crea audiențe asemănătoare.
Concluzii Facebook și DGPR
Este clar că odată cu prevederile GDPR trebuie să ținem cont de ele în promovarea pe Facebook și nu numai. Văzând opțiunile, pare că este nevoie să fim atenți pe anumite zone, având în continuare libertate destul de mare. Cea mai sensibilă parte este legată de listele de clienți si notificarea prinvind Pixel Code pe website, în rest, lucrurile sunt destul de lejere, în mod structural, reclama pe Facebook se face la fel ca și înainte.
Este drept, jocul s-a schimbat puțin la nivel strategic. Personal, chiar dacă am și un curs de Facebook ADS (detalii aici) consider că întotdeauna nu trebuie să-ți pui toate ouăle într-un singur coș, fie el și Facebook ADS. Consider că prin optimizare SEO îți securizezi și îți consolidezi mult mai bine partea de marketing (vezi 24 de sfaturi prin click aici).
Poate ai impresia că ești în urmă cu implementările. Și eu am această senzație Este bine însă, că știi ce ai de făcut și fără să dau nume sunt în urmă chiar și mari magazine online sau siteuri renumite.
Dacă mai ai întrebări, le aștept cu drag în rubrica comentarii.
Scris de Marian Rujoiu
Autor Curs Facebook ADS | Curs SEO | Curs Marketing