De fiecare dată când apare un update în algoritmul Google, atât eu cât și probabil alți marketeri verifică ce se schimbă în traficul venit din Google. Crește traficul, scade sau rămâne la fel?
Dacă ai întrebări despre algoritmul Google precum:
- Ce este algoritmul Google?
- Cum funcționează algoritmul Google?
- Este de bine sau de rău când se face algoritmul Google?
- Ce poți face după schimbările de algoritm?
ai ajuns unde trebuie. Vezi mai jos răspunsurile și parcurge-le în ordine.
1. Ce este algoritmul Google?
Algoritmul Google este formula de clasare după care Google afișează rezultatele atunci când cineva caută pe Google. Aceasta este cea mai simplă definiție pe care o pot da 🙂
După ultimul update de algoritm am privit la 3 dintre websiteurile mele să văd ce se întâmplă cu traficul. De-a lungul timpului nicio schimbare de algoritm nu m-a afectat negativ, în cel mai rău caz rezultatele au rămas la fel sau chiar au crescut. Apoi, având în vedere că am creat un curs SEO online, este important să știu dacă ceea ce am oferit în curs mai este actual și corect.
S-au făcut fel și fel de liste cu ce conține algoritmul Google și fiecare marketer sau proprietar de afacere încearcă să înțeleagă cum poate să fie mai aproape de algoritmul Google.
Să vedem însă de ce face Google update la algoritm pentru a înțelege care este de fapt ideea cu acest algoritm.
2. Cum funcționează algoritmul Google sau de ce face Google update de algoritm?
Acum, dacă dai o căutare pe Google după algoritmul Google vei găsi liste întregi de updatări ale algoritmului Google. Listele arată ceva de acest gen.
- Ianuarie 2020 Core Update
- Septembrie 2019 Core Update
- Iunie 2019 Core Update
- Martie 2019 Core Update
- Google BERT Natural Language Processing
- August 2018 Core Update aka Medic Update
- Aprilie 2018 Core Update
- Martie 2018 Core Update
- Decembrie 2017 Core Update
- Google Local August 2017
- Google Local Septembrie2016
- Google RankBrain Algorithm
- Google Mobile-Friendly Algorithm
- January 2018 Core Update
- Google Hummingbird
- Google Panda Update
- Google Penguin Update
- Google Pigeon Update
- Google Payday Update
- Google EMD (Exact Match Domain) Update
- Google Top Heavy Update
Oricând ai curiozitatea, poți să dai o căutare pe Google să vezi ce s-a întâmplat la fiecare update. Însă, o să-ți ușurez munca pentru început și anume o să-ți spun în linii mari ce o să găsești în aceste updateuri pentru a înțelege de ce face Google aceste update-uri.
Pentru a înțelege pe depind de ce face Google update o să-ți explic din perspectiva tipurilor de updateuri pe care le face (pentru că sunt 3 tipuri)
-
Update-uri Google clare
Acestea sunt practic singurele update-uri pe care le poți înțelege specific.
Exemplul 1: Cel mai clar este Mobile Friendly update. Google ne spune clar că dacă ai un website Mobile-Friendly este de bine, dacă nu ai, ar fi bine să ai. Practic acestea sunt update-uri în urma cărora poți să faci ceva specific, adică să-ți îmbunătățești felul cum website-ul apare pe mobil. Google a pus la dispoziție și un instrument, îl poți vedea și folosi aici dacă nu l-ai folosit deja: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Exemplul 2: Dacă ne referim la Google Local și aici lucrurile sunt clare, adică Google ne spune că va ține cont de localizarea celui care caută atunci când oferă rezultatele. Pe acest aspect tehnic nu poți face multe (cu toate că se pot face câte ceva), însă strategic este nevoie să începi să te adresezi în primul rând local, apoi național, apoi internațional. Sunt nuanțe, depinde și de business însă ideea principală aceasta este. Am module în cursul de SEO în care explic mai pe larg.
Așadar, Google face aceste update-uri cu scopul de a „forța” proprietarii de website-uri să aibă site-uri mai rapide (de exemplu). Adică Google vrea să vină în sprijinul utilizatorului.
2. Update-uri CORE fără detalii
Aceste update-uri, Google le anunță din motive de transparență. Adică dacă a crescut websiteul să știi că este de la schimbarea algoritmului….sau invers. Cu toate că Google vine de fiecare dată și explică ce este de fapt acest update, mulți marketeri neexperimentați „dau vina pe Google” atunci când le scade traficul. Pentru a se face bine înțeles Google într-unul dintre update-uri a explicat și metaforic:
Dacă în 2010 top cele mai bune filme pentru tine arată într-un fel, această listă se updatează în 2020. Acest lucru nu înseamnă că filmele din 2010 nu mai sunt bune, înseamnă doar că s-a schimbat clasamentul, unele urcă în top, altele coboară, iar altele intră în clasament și nu au mai fost.
De câte ori Google face updatări majore, reamintește că el face update-uri și de 4-5 ori pe zi, doar că din când în când face update-uri mai mari care pot schimba vizibil poziționările în Google pentru anumite căutări. Despre Core update și ce poți face, poți citi mai mult și aici: https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html
Așa sună update-ul de la Google … și cam atât 🙂
The January 2020 Core Update is now live and will be rolling out to our various data centers over the coming days.
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 13 January 2020
Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the January 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about that:
Ne putem întreba, dacă Google ne dă aceleași sfaturi la fiecare update…care este oare ideea? Linkul de mai sus, este explicația pentru fiecare core update.
Dacă vei avea curiozitatea să vizitezi aceste recomandări vei observa că toate au referințe la relevanța pentru utilizator. Mai clar, Google face update algoritmului în fiecare zi pentru a oferi rezultate mai relevante pentru cel care caută. Acesta este și marele secret în SEO, relevanța pentru clientul tău.
Având această idee în minte poți înțelege pe deplin cum poți fi în linie cu Google și nu pentru un robot. Cu această idee în minte am creat întreg cursul de SEO.
Adică, pe de-o parte sunt importante lucrurile tehnice, gen titlu, viteză website, mobile friendly, iar pe de altă parte este importantă relevanța pentru utilizator.
În teorie este simplu, însă în practică nu este imposibil, însă nici ușor nu este. Trebuie să deții strategii pentru a crește relevanța.
De exemplu, acest articol pe care îl citești acum este relevant pentru tine dacă ai una din întrebările pe care le-ai găsit la începutul articolului. În funcție de felul cum răspund acestor întrebări acest articol va avea o poziționare în Google! Vom vedea peste 6 luni.
Dacă acest articol este relevant pentru utilizatori, Google îl va oferi în căutări mai des, în schimb însă dacă vor apărea sau sunt articole care răspund mai bine acestor întrebări atunci acest articol nu va avea succes. Totul ține de relevanță.
Însă, peste 5 ani când cineva caută pe net algoritmul Google, este posibil ca Google să vină cu noutăți care nu sunt cuprinse aici și prin urmare acest articol nu va mai ocupa o poziție bună. Spun acest lucru apropo de lista de filme și metafora folosită de Google. În același timp are mare legătură și cu al treilea tip de update și anume update-urile legate de AI (Artificial Intelligence).
3. Update-uri legate de inteligența artificială (Panda, Rank Brain, BERT, etc)
Am avut ocazia să stau de vorbă cu un robot în Japonia și mi s-a părut fabulos cum răspunde, cum întreabă și cum înțelege. Iar acest robot nu era una din cele mai avansate versiuni.
Există articole pe net care încercă să-ți explice principiile de funcționare ale inteligenței artificiale (AI), pe care le poți descoperi. Însă, pe noi în cazul de față ne interesează să înțelegem ideea pentru a ști ce avem de făcut. Adică Google updatează continuu AI astfel încât să reușească să facă o evaluare a unui pagini web asemenea unui om. Acest lucru înseamnă că învață în permanență, nu mai sunt algoritmi statici ca în trecut.
De exemplu BERT este activ mai ales pentru limba engleză și păre că face o treabă mai bună decât RankBrain, în sensul că oferă rezultate mai bune pentru utilizator. Dacă te întrebi ce ai putea face, vezi mai jos!
3. Este de bine sau de rău când se face un update de algoritm?
Tendința este să răspundem în funcție de cum ne afectează. Dacă websiteul crește este de bine, dacă nu, este de rău.
Eu personal cred că este de bine când Google face update-uri. Gândindu-te la toți oamenii, inclusiv tu îți dorești ca atunci când dai o căutare pe Google să găsești rezultate bune, în conformitate cu intenția ta, altfel devine frustrant. Corect?
Așadar este de bine când Google îmbunătățește algoritmul, pentru că noi cu toții vom putea folosi mai bine și mai eficient motorul de căutare.
4. Ce soluții avem când se face update la algoritmul Google?
Probabil rubrica aceasta te interesează cel mai mult, însă această rubrică are un sens dacă ai citit și mai sus, pentru că nu voi mai relua ce am explicat mai sus.
-
Monitorizează traficul
Acest lucru îl poți face în Google Search Console (mai în detaliu ) sau în Google Analytics (mai the big picture). Acest lucru ar trebui să-l faci cel puțin odată pe lună dacă nu măcar odată la câteva luni.
-
Nu face nimic
Chiar Google spune că uneori când traficul îți scade după un update nu poți face nimic. Nu înseamnă că ai greșit, pur și simplu „topul s-a updatat”.
-
Mulează-te pe algoritm
Dacă avem de-a face cu un algoritm clar verifică cum stai și îmbunătățește (gen speed, mobile, local, etc).
-
”Ghicește algoritmul”
Ai fi un adevărat clarvăzător dacă ai înțelege algoritmul (mai ales cel neclar sau update-urile de AI). Personal cred că nu are niciun sens să te chinui să descifrezi algoritmul, pentru că toate au legătură cu un singur lucru și anume relevanța pentru cel care caută. Când îți faci strategiile SEO nu te mai gândi la Google, gândește-te la utilizator. Dacă ai scăzut în căutări un prim lucru pe care îl poți face este să te uiți la cei care se afișează înaintea ta și încercă să înțelegi de ce sunt ei mai relevanți decât tine. Această relevanță nu este una generală ci este una extrem de specifică pentru fiecare nișă, pentru fiecare căutare, chiar și pentru fiecare om. Cred că o treime din cursul meu de SEO explic strategii prin care poți fi mai relevant decât competitorii tăi. Prin urmare poți ghici algoritmul oricând pentru că el este de fapt Relevanța, iar acest lucru atât de la vedere pare că este considerat tot mai puțin.
-
Pregătește-te pentru următorul update
A te pregăti pentru următorul update înseamnă a nu aștepta să vină următorul update să te afecteze. Atâta vreme cât tu vei avea în minte și în acțiune, relevanța, fiind relevant tot timpul, când vine update-ul nu o să vezi prea mari scăderi, de cele mai multe ori o să vezi stagnări sau creșteri, însă acest lucru se poate întâmpla întru-un singur caz și anume când tu ești relevant cu tot ce ai pe website-ul tău în permanență.
-
Implementează bunele practici SEO
Oricât am spune că nu poate fi făcut nimic din punct de vedere tehnic, totuși în acest moment sunt suficiente lucrurile pe care le poți face sau verifica din când în când (viteză, titluri, descrieri, cuvinte cheie, densitate, liste, UX). Poți vedea acest articol unde îți ofer o serie de sfaturi pentru optimizarea SEO. Aceste sfaturi sunt valabile și acum chiar dacă am scris articolul cum mult timp în urmă, pentru că se referă la lucruri de bază în optimizarea SEO, iar aici slabe speranțe să se schimbe lucrurile în vreun fel.
-
Urmează sfaturile Google
Legat de Core update, Google ne spune specific ce întrebări am putea să ne punem atunci când traficul ne scade. Eu cred că aceste întrebări trebuie să ți le pui în momentul în care pui conținutul, nu doar când îți scade traficul.
Acestea sunt câteva din întrebările la care Google îți propune să răspunzi:
- Conținutul oferă informații originale, rapoarte, cercetare sau analiză?
- Conținutul oferă o descriere substanțială sau completă a subiectului?
- Oferă conținutul o analiză interesantă sau informații interesante care nu sunt evidente?
- Este aceasta un tip de pagină pe care doriți să o marcați, să o împărtășiți cu un prieten sau să o recomandați?
Lista completă a întrebărilor este disponibilă aici.
Vei vedea că toate aceste întrebări au un lucru comun și anume:
în ce măsură conținutul oferit de tine este relevant?
Ce poți face chiar acum?
- Vezi sfaturile oferite de mine în acest articol de optimizare SEO
- Verifică explicațiile și întrebările oferite de Google aici
- Dacă ai înțeles în mare teoria și vrei să vezi cum vin aceste lucruri în practică, te invit cu mare drag la cursul de SEO online
Și încă două lucruri:
- Să faci SEO este ușor, până acum am atras trafic gratuit și calculat undeva la aproape 2 mil E. Nu ignora algoritmul Google și poziționarea în Google pentru că 80% din achiziții încep cu o căutare pe Google… și să plătești tot timpul reclame nu este sustenabil sau marjele de profit vor fi mici.
- Sunt curios ce întrebări mai ai legate de algoritmul Google. Lasă-le te rog în rubrica comentarii de mai jos sau oferă-mi un feedback, urmare a parcurgerii acestui articol.
Să ai o zi frumoasă!
Marian
Autor articol: Marian Rujoiu
Foarte interesant articolul, multumesc pentru informatie!
Traficul la site-urile mele sunt ca un Roller coaster. Acum cele mai importante si-au dublat traficul. In schimb la celalalt update au scazut. Cred ca o sa ma imbolnavesc de inima. Nu mai poti face nici experimente de optimizare siteuri (SEO) pentru ca nu stii daca cresterea sau scaderea e datorata modificarilor facute sau e din cauza schimbarii algoritmului.
Ma bucur foarte mult ca ne informati multumesc!
marketingul e un bussiness.corect mi se pare daca am un magazin on-line agentia de publicitate care se ocupa de site-ul meu sa o platesc strict in functie de vanzarile pe care le fac cu ajutorul ei.regula de trei simplu fara alte costuri .punct
Salut Marian am o întrebare la care nu găsesc un răspuns concret și aș vrea să aud părerea ta, eu am mai multe siteuri web în limba Engleză și Spaniolă, pe care le monetizez cu adsense, și pe care am reușit să le poziționez fără backlinkuri. Am reușit singur să creez strategi care au funcționat, reușind sa ocup poziți fruntașe cu anumite cuvinte cheie. Întrebarea mea este: În românia încă mai sunt importante backlinkurile și cât de mult.